Kako deluje
1. BENCINSKI IN DIZELSKI MOTOR
2. Dizelski motorji
2.1. Vrtilni moment
2.2. Nakup
2.3. Hitrost
2.4. ...in zmernost


  1. BENCINSKI IN DIZELSKI MOTOR
Eno najpogostejših vprašanj dandanes je, ali se pri užitkarskem pomorstvu odločiti za bencinski ali dizelski motor. To dilemo je povzročil predvsem sodoben razvoj dizelskih motorjev, ki so hitrejši, imajo manj tresljajev in izpuha, hkrati pa je tehnično dovršen motor še zmanjšal že tako nizko porabo dizel goriva. Vendar je slaba lastnost predvsem cena. Kakšen pogon potrebujete vi?

Bencinski motorji naj bi bili bistveno manj zanesljivi, kot dizelski. Bojazen pred eksplozijami je pretirana. Tudi bencinski motorji so napredovali v varnosti in to niso več motorji izpred tridesetih let. Kljub temu pa bencinski motorji še vedno predstavljajo nevarnost ogljikovega monoksida, ki pri izvenkrmnih motorjih ni aktualna, pri napaki pri izpuhu vgradnega motorja pa lahko prihaja tudi do resnih zastrupitev ali celo smrti. Uporabniki morajo biti še posebej pozorni pri generatorjih, ki tečejo tudi preko noči.


top nazaj na vrh

  2. Dizelski motorji
Dizelski motorji so varnejši, saj hlapi dizel goriva niso vnetljivi. Kljub temu so bili stari motorji pred časom vzrok za požare, ki so bili pri turbo gnanih motorjih do 5x pogostejši, kot pri bencinskih motorjih. Z vodnim hlajenjem turbo dela se je ta nevarnost drastično zmanjšala. Ogljikov monoksid pri dizel motorjih ni riziko, saj proizvedejo bistveno manj monoksida kot bencinarji. Kljub temu pa proizvedejo več žveplovega dioksida, ki ni nevaren, povzroča pa slabost. Če želite veliko gnati motor ali pa za uporabo dodatne generacije električne energije je dizel motor vsekakor prava pot.
top nazaj na vrh

  2.1. Vrtilni moment
Dizel motorji imajo zaradi pretežno težjih delov večji vrtilni moment, ki se še poveča zaradi večje kompresije. Zato lahko poganja težke tovore brez posebnega stresa in pri tem privarčuje pri gorivu. Ko se plovilo približuje 6 tonam ali 12 metrom, je že blizu meje, ko ga bencinski motor lahko učinkovito žene. Bencinski motor se namreč pregreje, napor pa pomeni krajša servisna obdobja. Ne gre le za težo, ki jo žene, temveč tudi za vodni upor večje lupine.
top nazaj na vrh

  2.2. Nakup
Manjša poraba goriva, nižja cena goriva, širši razpon vožnje in primerljiva hitrost je nekaj, na kar je vredno pomisliti, ko gledate ceno dizel motorja. Niso pa vsi dizel motorji za vse. Kot pri vseh stvareh v življenju je vsak tip motorja prilagojen posebnim aplikacijam. Vse je odvisno od vaših potreb, tipa čolna, ki ga imate in načina uporabe.
Če kupujete hitro plovilo, ne boste kupili težkega motorja, ki najbolje deluje pri polovici maksimalne moči. Če pa kupujete plovilo, ki bo veliko v uporabi, ne boste kupili hitrega dizla, ki zahteva več vzdrževanja, ter preprosto MORA biti gnan hitro, sicer se v cilindrih nabere preveč saj. Hitrostni dizli (2000 RPM in več) niso namenjeni za zmerno ribiško uporabo.
top nazaj na vrh

  2.3. Hitrost
Vsak motor pod mejo maksimalnega delovanja doživlja stres, kar pomeni, da je skrbno vzdrževanje še bolj nujno. Hitrostni dizli so bili narejeni za hitro delovanje, ki ga zmorejo z majhno porabo goriva. Kar se obrestuje na morju, ko imate časa en teden, radi bi pa videli vse s čim manjšimi stroški. Primer takega motorja je Steyr Motors.
Hitra vožnja je za tak motor dobra, saj mu pretegnete noge, ga prečistite in uigrate. Pri dizlu pa je pretiravanje še bolj škodljivo kot pri bencinskem motorju. Bencinar ima največjo moč pri najvišjih obratih. Pri dizlu je moč odvisna od torzije, navadno pa je največja nekje na sredini med najnižjimi in maksimalnimi obrati. Z gnanjem ne dosežete hitrosti, ampak neverjetno visoko temperaturo v motorju, ki povzroča poškodbe. Tovrstni dizli so narejeni iz lahkih pogonskih motorjev, ki tudi v avtomobilski industriji dosegajo razcvet.
top nazaj na vrh

  2.4. ...in zmernost
Nekaterim dizlom pa je na roko pisana zmerna vožnja. Zaradi njih imajo dizli sloves dolgo vzdržljivih motorjev z dolgimi servisnimi intervali, po katerih je znan Perkins Sabre. Hkrati pa to običajno pomeni višjo težo, ki skrbi, da je motor manj občutljiv na stres kompresije in visoke temperature, gre zmerno hitro, s stalno obremenitvijo, ampak teče dalj časa. Taki dizli so navadno narejeni iz dizlov za industrijsko mehanizacijo. Najvišjo moč dosegajo pri nizkih hitrostih. Kar pomeni manj stresa, gretja in trenja in daljšo življenjsko dobo motorja. Hkrati pa dolge razdalje brez skrbi, da boste morali kmalu tankati gorivo.
top nazaj na vrh



« Nazaj